Nova edició de Biocultura: la Fira més gran d’alimentació i consum

Attention: open in a new window. PDFPrintE-mail

Economia i Treball - Economy

There are no translations available.

alt

 Les dones pugen en els sectors d’Alimentació, Ecoestètica i Moda Sostenible. BioCultura serà al Palau de Sant Jordi  de Barcelona des del 9 al 12 de maig. 

 

Aquesta Fira de Barcelona de productes ecològics i consum responsable, que també es fa a Madrid, Sevilla, Valencia i Bilbao, i es desenvolupa al Palau Sant Jordí, és la més gran de l'estat. En aquesta edició, que comença el dijous 9 de maig, reuneix més de 700 expositors dedicats als sectors d'alimentació bio (amb més de 15.000 referències), cosmètica ecològica, moda sostenible, casa sana, benestar i salut, eco-estil de vida, turisme responsable, artesanies i ONG. Paral·lelament a l'exposició tindran lloc més de 400 activitats. En aquesta edició s'espera superar els 70.000 visitants.

 

alt

 

 

A Catalunya el  sector 'bio' no para de créixer. Tot i els controls que es volem imposar i que afavoreixen els monopolis d’alimentació. Segons dades proporcionades pel sector, des del 1995 al 2018 la superfície certificada en producció ecològica s'ha multiplicat per 42, i el nombre d'operadors de productes ecològics ha passat de 236 a 3.859. Les vendes creixen any rere any. Cal destacar l’augment del protagonisme de les dones en aquesta fira, com promotores d’empreses agroalimentàries, i sobre tot com a líders de l’estètica certificada i dels tractaments de benestar. La directora i presidenta de Vida sana, associació -des dels seus inicis- és una dona, Àngeles Parra, i a la roda de premsa ha estat acompanyada de Montse Escutia, secretaria de la Associació Vida Sana, responsable de Formació i de la Xarxa Ecoestética i Cultiva Bio. [+info]

 

Afavorir el creixement del sector alimentari ‘bio’

El president del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE), Daniel Valls, que ha presentat les dades del creixement, als mitjans, en roda de premsa, ha destacat que "en aquests 25 anys la producció ‘bio’ ha passat de ser testimonial a convertir-se en un sector clau a Catalunya. Tothom mira el sector ecològic per a fer la conversió, per a introduir nous productes, sans, de qualitat, i respectuosos amb el medi ambient". Les dades i resultats del CCPAE 2018 també confirmen aquesta tendència positiva, amb un creixement d'un 20% de les facturacions de productes agraris ecològics en 2017 (últim exercici econòmic comptabilitzat), respecte a l'any anterior, arribant als 584 M €” anterior, arribant als 584 M €”.

 

 

alt

“Les dades del CCPAE són una gran notícia -reafirma Àngels Parra - encara que, en el sector no tot són ‘flors i violes’. En aquest moment, s'està donant la democratització del sector però mentre el sector agroalimentari està estancat, el sector orgànic és més dinàmic, més creatiu i també és el que compta amb gent més jove. Les seves millors armes són la innovació i la diferència. Precisament, les grans marques volem apoderar-se del “negoci”, i venen a BioCultura a copiar a tots aquests joves artistes de l'alimentació”. Segons Parra, “
el sector ecològic és el sector més creatiu, més dinàmic i amb més dones i més joves de tot l'àmbit productiu català i de tot l'estat espanyol. I per la nostra banda sempre afavorirem a les empreses que treballen per millorar el sector”.

 

La cosmètica més enllà de la bellesa

BioCultura és una oportunitat per a poder conèixer de primera mà una mostra important de la cosmètica certificada que hi ha disponible al nostre país. Durant els quatre dies que dura la fira els professionals i consumidors que la visitin troben una variada oferta tant d'empreses expositores com d'activitats. Podran conèixer les últimes novetats del sector, i assistir a les conferències en sales o en les 35 demostracions que s'oferiran en el Showroom Ecoestètica, espai destinat a realitzar-les.[ Mireu Activitats]

Caldria preguntar-se perquè els productes de cosmètica alternativa són millors que els tradicionals. Victoria Sánchez i Fernando Saper van fundar la empresa i exposen des de fa 7 anys. Aixi ho espliquen: “Perquè els tradicionals porten molt poc percentatge de principi actiu, i la cosmètica natural és més saludable, entre d’altres motius perquè no conté ftalats, ni silicones, ni parafines i ni d’altres ingredients derivats del petroli. A més els conservants autoritzats en cosmètica certificada no són disruptors endocrins. D'altra banda en la cosmètica certificada natural, es poden utilitzar ingredients naturals refinats que estan bé, perquè no porten tòxics, i els 'ingredients ecològics són millors perquè eviten el consum de pesticides en la seva generació. I a més garanteix que són de primera pressió, per la qual cosa mantenen totes les seves propietats intactes (vitamines, poder antioxidant, etc”.

 

 

alt

 

 

La importància del Reciclatge

Sembla que les dones també lideren el sector de la cura del medi ambient i del reciclatge. Per a elles sempre ha estat un tema urgent i necessari. Si fem referència als residus s'ha de destacar una triple responsabilitat al respecte. En primer lloc -assenyalen-, les empreses que posen aquest excés de plàstics d'un sol ús al mercat han de començar a responsabilitzar-se de l'impacte dels seus productes i buscar-ne alternatives. Les administracions han de posar fre a aquesta generació indiscriminada de residus i els consumidors i consumidores també poden canviar alguns hàbits per a reduir els residus que generen.  Per això Jenny Berengueras va fundar Next Step, una empresa liderada per dones, en la que ella és co-fundadora, i és la primera vegada que seran a BioCultura. “A Next oferim bosses reutilitzables per a substituir les plàstic, que, a més, contribueixen a l’economia circular ja que son fetes amb materials reciclats”, ens diu. 

“Fins ara, -explica Berengueras- molts hem confiat en el reciclatge com a solució a la gestió dels residus. Però les recents prohibicions de països com la Xina a acceptar els residus d'arreu del món han deixat en evidència la impossibilitat de gestionar l’immens volum de residus que genera la nostra societat. Així doncs, hem de donar un pas més i reduir el consum de plàstics- en especial els d'un sol ús. Cada cop més persones aposten per un estil de vida que generi menys residus modificant els seus hàbits de compra i consum, com per exemple anant a comprar amb els envasos propis, comprant a granel i productes no empaquetats o produint els seus propis productes de neteja o higiene” .

 

 

alt

 

 

La moda sostenible i ètica fa anys que es troba a BioCultura, i està dirigida per empresàries innovadores. Cal destacar iniciatives locals exitoses com l’empresa de Reus, Blaugap i la barcelonesa Cotó Roig, que celebren aquesta setmana la Fashion Revolution Week, una cita anual i internacional que commemora l'esfondrament del Rana Plaza, el 24 d'abril de 2013, una fàbrica tèxtil a Bangladesh en la qual van perdre la vida 1.138 treballadores de tallers subcontractats per marques com Mango i H&M.

 

 

alt

 

 

L'accident va posar el punt de mira en el sector tèxtil, caracteritzat per l'explotació laboral i l'ús abusiu dels recursos naturals. De fet, la moda és la segona indústria més contaminant del planeta, només per darrere de la petroliera. És per això que, des de BioCultura, a través de Planeta Moda, es lluita per un canvi de paradigma que asseguri l'ús responsable de l'aigua i les matèries primeres, la producció local i el respecte pels drets humans. Un tema del qual poc o res s'està parlant en aquesta campanya electoral. “Si els polítics ni tan sols ho porten ara a debat, podem esperar que prenguin alguna mesura en favor d'un model més sostenible quan estiguin en el poder?”, pregunten. “Des de l'Associació Vida Sana -afirmen- hem convidat sempre a les administracions a ser partícips del canvi. Però estem segurs que tots els avanços que s'han aconseguit ha estat gràcies a la pressió que ha exercit la societat. Aquest any, tornarem a mostrar en la 26 edició de BioCultura Barcelona, que un altre món és possible”.

 

[Mireu article].