Les dones als mitjans 2.0: necessitem més veus de dones expertes

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Comunicació - TICS - Publicitat - Digitals

Accelerate cartell

 

El passat 26 d’octubre va tenir lloc a Bruxel·les la conferència Women in media 2.0: Amplify the Voice of Female Experts (Dones als mitjans 2.0: ampliquem la veu de les dones expertes), organitzada per la Sofia Foundation en el marc del projecte europeu “Accelerate: Women in Media” (Accelerem: Dones als Mitjans).

 

ponents panel TransformacioDeLesRedaccions

Ponents de la Taula: Transformacions de les Redaccions

 

 

 

ClaudiaRitter presidenta SofiaFoundation

Claudia Ritter, Presidenta de la Sofia Foundation

 

 

En el marc d’aquesta conferència, es va presentar la xarxa GAMAG Europa (el capítol europeu de l’Aliança pels Mitjans i el Gènere GAMAG,), que des del 2015 està desenvolupant-se a Europa. GAMAG Europa compta amb l’impuls de la Xarxa de Periodistes amb visió de Gènere a Catalunya, que va organitzar una primera trobada a Barcelona a l’abril del 2016 i n’és des d’aquest setembre responsable del seu secretariat. Elena Tarifa, de la Xidpic.cat, va fer la presentació tot convidant a altres organitzacions que treballin per la promoció de la informació amb visió de gènere i de la igualtat als mitjans a Europa a que es sumin a aquesta aliança que aplega des de investigadores a organismes reguladors estatals, passant per organitzacions professionals i periodistes a nivell individual de tota Europa.

 

ElenaTarifa GamagEurope

Elena Tarifa de la Xidpic.cat

 

A la conferència, on van participar expertes, investigadores i periodistes de tota Europa, es va parlar de la necessitat d’incloure la diversitat de gènere a les redaccions, tant des del punt de vista dels continguts, com sobre tot des del punt de vista de la participació i visibilitat de dones expertes i opinadores als mitjans així com també de la seva presència als llocs de decisió de les empreses periodístiques, com a única manera de reflectir la societat diversa que tenim i acabar amb els estereotips de gènere a la informació.

 

NanetteBraun

 

 

Així, Nanette Braun, cap de comunicació i advocacia de UN Women, va explicar que hi ha un 73% d’homes als llocs de decisió dels mitjans al món, i que l’igualtat de gènere encara està per arribar als consells directius dels mitjans. Per altra banda, va destacar com les dones reporteres arreu són més proclius a incloure la perspectiva de gènere a les seves informacions i com aquestes, a molts països, sovint pateixen assetjament i bullying per part dels seus companys, caps o lectors/espectadors. Per a Nanette Braun, “necessitem sumar els mitjans en la lluita per la igualtat de gènere al món, és imprescindible”.

 

 

AnnetteYoung i altresParticipants

 

 

 

Per la seva banda, Annette Young, directora del programa “El 51%” de France 24, dedicat a les dones als mitjans, va denunciar la manca de veus de dones expertes als mitjans; “a França només 1 de cada 5 opinadors als programes són dones”. Per a Young, “estem immersos en una revolució digital però també en una revolució de les dones, i els mitjans encara no se n’han adonat”; “sembla que sempre som o massa joves o massa velles per ser mostrades com a expertes als mitjans”. Per a solucionar-ho, proposa una veritable aliança inter-generacional entre dones més veteranes i les més joves per tal d’impulsar la seva presència com a expertes. També va parlar de la necessitat de canviar les rutines dels mitjans, totalment masclistes, ja que “les dones periodistes, a partir dels 35 anys, desapareixem del periodisme, el ritme és massa dur per nosaltres i ens resulta impossible compaginar-ho amb altres facetes de  la vida, com la família”.

A la conferència es van mostrar bones pràctiques de mitjans que han progressat en la igualtat de gènere a les seves redaccions, com ara en el cas de l’agència de notícies Bloomberg News, on s’ha aconseguit que el 30% dels llocs directius sènior siguin ocupats per dones i on s’ha creat i desenvolupat una base de dades amb més de 1000 expertes en diversos temes a nivell internacional per tal que hi no hi tinguin excuses per a trobar veus femenines expertes per a les seves informacions.