TEDx Barcelona Women. Som a temps de canviar l'equilibri home-dona

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Economia i Treball - Economia

 TEDX 1

 
TEDx Barcelona Women – 'It's time toshift the balance!' 10 de juny de 2015 al Teatre del Casino la Aliança del Poble Nou, Barcelona

El TED és un esdeveniment anual on hi ha present el pensament i l'emprenedoria més important del món. 'TED' significa Tecnologia, Entreteniment i Disseny, tres grands árees que en conjunt donen forma al futur.

De fet, l'esdeveniment dona cabuda a una temàtica més àmplia mostrant "idees que val la pena explicar", sigui quina sigui la seva disciplina.

 

 

TEDX 1a

 

 

TED esva celebrar per primera vegada a Monterrey, California, l'any 1984. El 2001, la fundació de Chris Anderson 'Sapling Foundation' va adquirir TED al seu fundador, Richard Saul Wurman. En els últims anys, TED s'ha ampliat per incloure una conferència internacional a UK, el TED Global; una conferència paral·lela al seu esdeveniment TED de Long Beach, el TED Active a Palm Springs; iniciatives de contingut, inclosos els TED Talksi TED.com; i el premi TED.

Amb l'objectiu de difondre les idees més interessants, TED ha creat un programa denominat TEDx. Es tracta d'un programa de conferències locals, plantejades i organitzades de forma independent i voluntaria, que permeten gaudir en diferents païssos del món d'una experiència similar a les conferències TED.

Els esdeveniments celebrats a la capital de Catalunya es denominen TEDxBarcelona, on la x signifíca 'esdeveniment TED organitzat localment', i e scombinen les ponencies en viu de projectes relacionats amb la ciutat de Barcelona ('Break throughs made in Barcelona'), amb la projecció de vídeos de 'xarrades TED' (TEDTalks).

Els programes TEDx segueixen les directrius generals indicades per TED, però són plantejats de forma totalment independents i sense ànimde lucre.

El TEDx Barcelona Women celebrat amb el títol It's time toshift the balance! (És temps de canviar l'equilibri). Ha ofert xarradesd'unes 25 ponents (també hi ha hagut algún conferenciant masculí) sobre la necessitat d'invertir en les dones. Les dones prenen el 85% de les decisions de compra i monten negocis en tots els països del món. També s'ha parlat de cambiar la representació de les dones en el món de la comunicació, tema en el qual ja fa anys s'està intentant que es realitzi un gir radical sense gaire éxit.

Un altre objectiu important és el d'involucrar als homes en la construcció de una societat més equilibrada. A aquestes alçades del segle XXI sembla mentida que encara existeixi, en molts llocs del món, el pensament que les dones no són capaces de tenir el control de la seva vida i que han de ser 'tutelades' per un home. Antigues tradicions patriarcal, que encara han de ser erradicades totalment del món.

 

 

TEDX 2a  TEDX 2b

 

TEDX 2c  TEDX 2d

 

TEDX 2e

 

 

 

Quasi mil persones d'assistència ha tingut aquesta trobada que ha durat tot un dia. S'ha pogut escoltar a Babou Olengha-Aaby, CEO i fundadora de Mums Mean Business, plataforma de crowdfunding per negocis liderats per dones, que, visiblement emocionada ha recordat moments crucials de la seva vida en els quals la seva mare va ésser peça fonamental.

Shelley Burdine, psicòloga, explicà com va canviar totalment el seu plantejament professional i va fundarJump Fund un fons d' 'angel investment' especialitzat en empresses d'alt potencial de creixement i liderades per dones. Ella i unes altres 50 dones estàn facilitant capital llavor a iniciatives de dones.

Nora Poggi, periodista francesa, especialitzada en entrevistes relacionades amb personatges del món tecnològic, va veure que las dones no tenien cap visibilitat en el món de la tecnologia i amb la col·laboració del periodista nord-americà Insiyah Saeed, va decidir llançar She Star tedIt: un film documental i un projecte amb dos anys de vida sobre la dona i la empreneduria tecnològica.

Chiara Condi, que, estant treballant en una organització internacional, es va adonar de les desavantatges a les quals les dones s'enfronten amb independència de qui són o a on es troben. Va voler canviar les coses i va començar ajudant a dones víctimes de la violencia a esdevenir emprenedores.

Ainoa Irurre, vicepresidenta de Recursos Humans i Comunicació Interna de Schneider Electric per la Zona Ibèrica, amb més de 4000 persones treballadores sota la seva responsabilitat, va ser membre fundadora del Grupo de Gender Balance de Schneider Electric i ha participat en el programa Women in Leadership. A banda d'aconseguir equilibrar en vuit anys la participació femenina en la seva empresa, fa sis anys que es dóna, dins la mateixa empresa, formació de lideratge en femení.

Anne Revanona, la seva visió com fundadora i CEO de Global Invest Herés ha aconseguit que la companyia arribi a ser un catalitzador i actor de canvi de la dona a escala global, donant-li poder tant en els ecosistemes emprenedors como en els econòmics. "Hi ha moltes oportunitats que ens esperen aquí fora, les hem d'aprofitar. Tenim coneixements, experiencia, estem preparades. Aquest bagatge ens ha de donar seguretat. Cal canviar ara, no esperar 80 anys com les nostres avantpassades"digué  amb entusiasme a les dones assistents.

Gerardo Porteny Backal, innovador social i activista pels dretshumans, treballa a favor de la millora a nivell mundial de les condicions de vida de les dones de totes les edats. És fundador de 5 Ong's entre les quals destaca Pink Life Against Breast Cancer que va fundar quan tenía només 16 anys. Col·labora també en la campanya He for She. Actualment (té 20 anys), és mentor de l'United Nations Youth Fund i ha estudiat dret i administració d'empreses a la Universitat Iberoamericana i a la Universitat d'Oxford.

Ima Sentís, periodista col·laboradora de La Vanguardia, va emocionar amb sentimiments i paraules. "Sempre m'ha sorprès la tendresa d'una mare, el riure dels nens. A la meva feina, les entrevistes, si pregunto des de la humilitat, des del cor, l'altre em respon igual", compartí amb l'audiència.

"Jo sóc l'orella que escolta i també questiono. Intento entendre a l'ésser humà. Crec que tota la mesquinesa que hi ha en el món també hi és dins nostre. Penso que si no es per donar esperança no val la pena escriure. He entrevistat a una dona, Mónica Carranza, de 65 anys a l'Argentina que recollia a nens, nenes i persones grans i els alimentava amb el que guanyava recollint cartons i venent pels carrers el menjar que ella cuinava..." reflexiona la periodista.

"La empatia és un poder molt gran que tots tenim. Tots soms un. Som gregaris, material sensible, volem que ens estimin, hem de donar-nos als altres. És possible un altre periodisme, una altra economia, un altre món...",  va dir.

Amaya Valdemoro, ex jugadora professional de bàsquet 258 vegades internacional amb la selecció espanyola, ens explicà com li va canviar la vida quan es va trencar els dos canells i va haver de dependre totalment dels altres: rentar-se, menjar, vestir-se..."Aquesta lesió em va fer millor persona. Hi ha quelcom que tenim dins que ens dóna força. Avui tinc a la vitrina dels trofeus les escaioles, en un lloc preferent, perquè em fan ser millor". Actualment gestiona un campus per nenes on intenta transmetre elsvalors de l'esport "vull ajudar als joves a gaudir de l'esport", ens explica l'esportista.

Amie Williams, cineasta rebel que ha viatjat pel món per ajudar en el canvi social, ens diu: "el treball que més m'enorgulleix és el que estic realitzant amb Global Girl Media, una organització sense ànim de lucre, que possibilita que dones joves de comunitats desateses exerceixin com periodistes ciutadanes. GGM proporciona la formació, els mitjans i el recolzament necessari perquè desenes de dones joves, es converteixin en blogueres i liders d'opinió i així donar a conèixer, a nivell mundial, molts punts de vista normalment ignorats".

Tomas Agnemo, és secretari general d' Homes Suecs per a la Igualtat de Gènere, coordinador de la xarxa europea Men Engage i membre del consell director de la mateixa. Men Engage Europe és una xarxa d'organitzacions feministes i profeministes relacionades amb la transformació de gènere i el concepte de masculinitat en homes de totes les edats.

Daniel Epstein, fundador de varies 'Un reasonable companies' com Un reasonable Institute, Un reasonable Adventures, Un reasonable.is, Un reasonable at Sea, i Un reasonable Media. Ell també és co-fundador i director de Girl Effect Accelerator, la primera iniciativa mundial dedicada a l'emprenedoria que traballa en benefici dels millions de dones joves que viuen en la pobresa.

Kassidy Brown & Allison Rapson. Brown dedica la seva expertesa en branding i mitjans al feminisme i al màrketing per organitzacions no governamentals, i Rapson és experta en comunicació, aficionada a la moda i activista pels drets de la dona.

Françoise Laborde, periodista, triada com a membre del Consell Superior de l'Audiovisual de França el 2009 i Caballer@ de la Legió d'Honor de l' Ordre del Mèrit Agricultural.

Patrícia Soley-Beltran, model i investigadora que està compromesa amb la educació, la reflexió i l'humor com poderoses eines per la transformació social.

Mariane Pearl, periodista, editora en cap de Chime for Change, una campanya global impulsada per Salma Hayek, Beyoncé i Frida Gianniniper per a reunir i fer més fortes totes aquelles veus que es pronunciin a favor de la dona.

Soraya Chemaly, és escriptora feminista, crítica de mitjans i activista. La seva feina es centra en els drets de la dona, la llibertat d'expressió, el rol de gènere i la violencia en la politica, la religió i la cultura popular.

Mercedes Wullich, periodista i empresaria argentina, porta 14 anys a Espanya on ha desenvolupat diferents projectes relacionats amb les dones dins del marc de la diversitat, la visibilitat i l'accés al poder. És fundadora i directora de Mujeres & Cía, mitjà de comunicació online i del rànking Las Top 100 Mujeres Líderes en España.

Gemma Cernuda-Canelles, el 2001 va fundar Ellas Deciden by Peix & Co, la primera agència de comunicació en femeni d'Espanya. Des de la seva agència, 'feminitzen' i rentabilitzen les marques per adaptar-les als gustos, inquietuts i prioritatsde la dona. Va parlar sobre 'El poder de les dones en les decisions de consum' i va comentar també el tema de la 'Tasa Rosa', dient que els productes Rosa són més cars i  proposà com a solució boicotejar-los.

Hi hagué varies pauses en les quals actuaren Les Salonieres, artistes indisciplinars; Swann, folk francesa; Amparo Sánchez, pionera de la música fusió i mestissa; i BCN Roller Dance, organizació esportiva, social i cultural.

El voluntariat de TEDxBarcelona va organitzar  la jornada de forma impecable. Sense ell no hagués estat possible aquesta trobada internacional on moltes de les ponents i dels ponents varen explicar les seves histories personals per mostrar com és possible donar més passes endavant en l'equilbri home-dona. Amb les dades que ens han aportat, hem vist que tenir dones en els llocs executius és quelcom que només proporciona avantatges. Realment és temps de canviar l'equilibri, és temps d'incorporar talent femení en tots els camps.

 

 

 

TEDX 2  TEDX 3

 

TEDX 3a

 


Leonor Sedó´es de la Xarxa Internacional de Dones Periodistes i Comunicadores de Catalunya