Per Rosa Pruna, les dones són el motor del canvi al camp català

Atención, abrir en una nueva ventana. PDFImprimirCorreo

Empoderamiento y Liderazgo - Sindicalismo

No hay traducción disponible

A les cambres agràries hi ha d’haver la gent que treballa al camp i ha demostrat la seva vàlua i lluita

El dissabte 7 de gener es va presentar oficialment la candidatura d’ ASAJA a les eleccions a Cambres Agràries que  tindran lloc l’última setmana de febrer.


 

 

 

Pruna és empresària ramadera de les Franqueses del Vallès i  porta  més de 30 anys promovent l’associacionisme dels homes i de les dones agricultores, lluitant per millorar les condicions de la pagesia.  

 

Com a presidenta d’ASAJA , l’associació mixta de Joves Agricultors, pot mostrar  la gran feina feta en tots els sectors del camp i a la vegada, com a presidenta d’AMFAR, l’associació femenina del medi Rural, aporta la seva gran experiència en la lluita per a què les dones agricultores i ramaderes tinguin el lloc i la consideració que es mereixen.  En aquesta candidatura a les eleccions a  Cambres Agràries es compta amb un 25 % de dones. 

Encara que no ha estat fàcil aconseguir que les dones  es presentin com a candidates,  segons Pruna, s’espera una gran participació de les dones en aquestes eleccions “perquè les dones som el motor del canvi al camp”, i encara que sempre han estat les que han portat l’economia familiar agrícola i han ajudat en les tasques de producció, es quedaven al darrera del pare o del marit. “Ara demanen canvis  i moltes es posen en primera línia. Aporten  experiència i una sensibilitat especial per desenvolupar una altre tipus de  comercialització dels productes. Des d’AMFAR, l’associació femenina del Medi Rural -organització germana  d’ASAJA-  hem sigut pioneres en la  lluita per obtenir la cotitularitat de les explotacions agràries. Ara per ara, les dones som les titulars dels negocis més innovadors, i de portar endavant programes de proximitat i cura del medi ambient com és el Kilòmetre 0.” 

 

Rosa Pruna, com a presidenta d’aquesta organització agrària, es presenta per presidir la cambra de Barcelona.

 

rosapruna3

 

Vostè és presidenta d’ambdues organitzacions agràries, però a les eleccions agràries es presenta com a ASAJA, no?
 

ASAJA és l’organització professional i mixta  que es pot presentar a les eleccions, però per la seva banda,  les dones candidates també estan associades a AMFAR. Elles treballen en molts llocs de Catalunya per difondre les seves propostes i que siguin assumides per tothom. Volen seguir sent una organització  professional  que ens inclogui a tots i a totes, i poder seguint fent la tasca que veritablement importa a la gent de l’agricultura i la ramaderia, siguin homes o dones. A tots els interessa una organització professional que vetlli pels seus interessos, que faci informació i formació i que afavoreixi que la joventut pugui seguir treballant en el camp... Sobretot necessitem una entitat que s’oposi als grans distribuïdors i monopolis i els ajudi en la comercialització dels seus productes, donant-los un valor afegit de proximitat i qualitat. Avui es produeix molt bé, amb totes les mesures sanitàries necessàries, amb molt  benestar animal, però els preus no van parells  a la feina que fem.

 

rosapruna1

 

    Candidatura D’ASAJA a les eleccions a la presentació oficial

 

El treball de les dones ha passat desapercebut

 

I quines són les vostres propostes per millorar la situació de les dones?

 

En la nostra candidatura, som 25 persones: 7 dones i 18 homes. Cal tenir en compte que encara hi ha dones molt actives que prefereixen que sigui el seu marit qui es presenti a les eleccions. Ara toca fer una reunió per fixar els punts generals de la candidatura i, per suposat, tindrem en compte la nostra problemàtica específica. Des de l’organització femenina del medi rural  treballen directament amb les dones pageses i amb les empresàries agrícoles. Hem estat capdavanteres en la lluita per la igualtat i pel reconeixement de la seva feina i som l’única associació de Catalunya que ha lluitat per la cotitularitat, des del 1986, tant aquí, com a l’Estat espanyol i a la Unió Europea. Hem superat el concepte antic de ‘cònjuge’ com a ajudant de la feina agrícola i sense consideració social. Hem aconseguit que les dones gaudeixin dels avantatges de ser cotitulars, entre altres coses, integrades a la seguretat social, i amb possibilitat de pensions en el futur.  Podem dir que Catalunya és l’únic lloc de l’Estat espanyol on ja hi ha més de 200 cotitulars d’explotacions agràries. I, és clar, més que tenir reconeguts els nostres drets, ja podem  ser elegibles a cambres agràries. I aquest és el nostre repte, que la composició de les Cambres Agràries - ara tant i tant masculina- canviï i es puguin incorporar moltes més dones.

 

Suposo que un dels vostres objectius és apoderar les dones  i  afavorir la seva visibilitat i propostes .

Això ho hem fet a través del programa europeu Rural Activa, que ja desenvolupen des de fa dos anys. Des de sempre,i porten 25 anys, hem  estat pioneres en la promoció de la formació de les dones. Ara intentem pujar de nivell amb l’ús de les noves tecnologies.  En aquest mercat tan global que tenim les dones, hem de fer que cada vegada siguem més competitives. Però  tenint en compte que per a nosaltres la competència també es col·laboració e intercanvi. Per això,  durant aquest any ens hem dedicat a l’intercanvi entre dones  agricultores innovadores que han transferit  les seves experiències i  han compartit necessitats i sabers. Ha estat un treball molt fructífer.  En Rural Activa  es pot conèixer algunes històries de vida d’aquestes dones.

Bé, explica una mica la vostra lluita perquè el jovent s’integri en el camp. Per què us dieu associació de joves agricultors, quan molts sou un mica grans, no?

Per suposat. Ja han passat 30 anys i ara molts superem els 50 anys. Ja no som tan joves, ja, ja... Però per sort, podem dir que gràcies  a la promoció de la formació, o a projectes como el KM 0 estem vivint una renovació amb la incorporació de gent jove, sobretot de dones, que estan trobant el seu lloc en el medi rural, i en molts casos continuen el negoci familiar amb una altra manera de fer les coses. Cal remarcar que en la nostra candidatura hem aconseguit que el 50 % tingui menys de 40 anys. Podem dir que són dones i homes joves que han agafat el relleu de  les explotacions agràries.  

I en què consisteix el projecte Kilòmetre O?

Vol dir que amb el lema “Fet al costat de casa. Kilòmetre O” promovent els productes amb el valor afegit de la proximitat i amb la qualitat controlable. També defensen una comercialització  que afavoreixi la pagesia, però també als consumidors i a les  consumidores.
Estem per la sostenibilitat i la cura del medi ambient. Nosaltres ho  vivim d’aprop i ho tenim molt en compte, i creiem que el futur passa per consumir els productes propers al teu lloc de vida, que estalvien energia i despeses de distribució, entre altres coses. D’altra banda,  s’intenta afavorir les dones, que com he dit abans, són les que s’ocupen de l’administració  agrària i familiar, i estan demostrant que són les millors divulgadores i relacions públiques de la seva feina.

 



.