Fidem ajuda a la internacionalització de les empreses impulsades per dones

Attention: open in a new window. PDFPrintE-mail

Apoderament i Lideratge - Empresarial

There are no translations available.

La Comissió d'Internacionalització de FIDEM (Fundació Internacional de la Dona Emprenedora) va organitzar el passat 6 de novembre una jornada de treball per orientar les empreses que volen vendre a l'estranger a la seu de Pimec a Barcelona.

FIDEM internacional3 copia

D'esquerra a dreta: Joana Amat, patrona de Fidem, Dolors Novell, patrona de Fidem, Gloria Abati, consellera de Fidem i Maite Palomino, patrona de Fidem.(Arxiu FIDEM)

L'acte va comptar amb la participació de les empreses Inforpress, Goes i Draco Systems, liderades per dones, i els representants de l'ICEX (Institut de Comerç Exterior espanyol), Pimec i Acc10 de la Generalitat de Catalunya.

Segons les dades que va aportar Ramon Camí, gerent de l'Àrea d'Iniciació i Talent per a la Internacionalització d'ACC1Ó cada vegada hi ha més empreses exportadores. Quasi 46.000 empreses espanyoles van exportar el 2012 "però les que exporten de forma regular durant 4 anys seguits només son 13.000" va aclarir. Les que ho fan regularment van créixer un 4'7% en l'últim any i la gran majoria exporten a països de la Unió Europea, que acull el 62% de les exportacions catalanes. Catalunya és la comunitat més exportadora de l'Estat espanyol.

 

FIDEM internacional2 copia

 Intervenció de Ma. Àngels Tejada, presidenta de Fidem. (Foto arxiu FIDEM)

Durant la sessió, tres empresàries van parlar de la seva pròpia experiència en el camp internacional. Isabel Grifoll, Directora d'Inforpress Barcelona, Yolanda Gómez, Presidenta de Goes, i Meritxell Gimeno, Directora General de Draco Systems, sota la moderació de Joaquim Ferrer, Director d'Internacionalització de Pimec. També Alicia Giráldez, cap del departament ICEX de la Delegació d'aquesta institució a Barcelona, va participar explicant quins ajuts s'ofereixen a les empreses exportadores i va assenyalar que tenen 100 oficines a l'exterior. Al seu web ICEX aporten assesorament i documentació al respecte.

Segons Isabel Grifoll, de la consultora de comunicació Inforpress, prop d'un 14% de la seva facturació prové de fóra. Compten amb 4 oficines en 5 països, essent 230 treballadors. "Des del primer moment ens hem preguntat, què sabem fer? va plantejar. Aquesta pregunta senzilla ens pot portar a reflexions profundes (..) Ens hem atrevit a fer el salt i obrir oficines a diferents països com Portugal fa 10-12 anys quan no hi havia crisi. Vam anar per proximitat, oferint serveis de comunicacio plens. El segon país va ser Brasil fa tres anys, a Sao Paulo i ens va ajudar Acc10." Assenyala que: "Hem d'anar amb molta humilitat i amb molta flexibilitat pel món, si no entenem la manera de com són no podrem abordar el mercat."

Si Brasil els va ser difícil i els va costar 200.000 € per posar les coses en marxa, en el cas de Colombia segons Grifoll, "no va ser tan cara, 40.000 € (..) Tenen una gent amb moltes ganes i estan en creixement. (..) Ara hem decidit que la propera apertura será a Xile i més endavant, Costa Rica i Mèxic. "

Segons Yolanda Gomez Escuer, de José Gomez Benet S.A (Goes), empresa fundada pel seu pare el 1971, el "core business" era vendre pelletería. Amb el canvi generacional el 2003 es va modernitzar l'empresa i l'exportació representa el 20% de la facturació. "Som un proveïdor que donem un valor afegit al disseny" comenta.

"Aquí la producció per costos és inviable i fa 18-20 anys vam iniciar l'aventura d'anar a conèixer fabriques, primer a l'India, de buscar partners" recorda. Ja tenen 6 fàbriques treballant al 100% a l'India i van fer una fusió entre els equips de disseny d'aquí i els d'allà.

Xina és un cas totalment diferent, segons Gomez. "La materia primera és europea, allà l'enviem a les fabriques". "Si els dones negocis va be" va indicar, si els dones poc no t'atenen tant. Porten molts anys allà fidelitzant amb controls de qualitat molt exhaustius mentres els costos van pujant. Recentment han entrat al canal moda amb empreses xineses que tenen 300, 600, inclús 1.000 botigues amb una gran dimensió, i on els atenen molt bé.

El darrer mercat és Turquía. "Tenim una relació amb una fàbrica de partners-clients que ens demanen una qualitat molt selecta, ho produïm alla" va afirmar Yolanda Gomez de la firma pelletera. Va recomanar fer una analisis del mercat, prioritzar clients amb potencial i mantener una relació personal amb els partners i clients; viatjar personalment, entre altres propostes.

En el cas de Draco Systems, "Som 10 persones però tenim una vocació internacional des del primer dia" va explicar Meritxell Gimeno, de l'empresa d'enginyeria eléctrica que ofereix solucions tecnològiques. "Els clients vénen amb la idea d'un producte" va indicar.

Gimeno va plantejar algunes qüestions per reflexionar:

"Aquests productes un cop estiguin fets ons els voleu vendre?. L'empresa que vulgui exportar s'ha de plantejar quina és la normativa o certificacions que es necessiten i el cost que tindran."

En el seu àmbit, va dir que "Vam buscar proveïdors estratègics que tinguin una cobertura mundial i ens obrin les portes com Texas Instruments que és el nostre cas, compartim stand amb ells a les fires. Només hi ha 5 design house a Europa i nosaltres som una d'elles" va afirmar. I va afegir: "Ens agrada anar a veure quines altres tecnologies capdavanteres hi ha a altres països: Japo, Corea, etc, a través de Barcelona Activa" .

Una altra manera de fer el salt a la internacionalització ha sigut participar en projectes europeus, montar un consorci amb altres partners de tot Europa.

Draco Systems és doncs un exemple de cooperació entre empreses: partenariat per superar les limitacions d'una empresa petita però que amb el suport d'altres empreses es pot arribar a projectes més grans.

 

FIDEM internacional8 copia