Economia als mitjans, allà on no apareixen les dones

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Comunicació - TICS - Publicitat - Mitjans

 

Als mitjans, en només dos de cada 10 peces de comunicació de l'àrea d'economia s'esmenta a alguna dona, a banda que se li assigna certs rols i es reprodueixen una sèrie d'estereotips de desigualtat en relació a l'home. Aquesta és una de els dades del resultat del estudi "Representació i tractament de les dones i el gènere en la informació sobre economia", impulsat per l'organització Ajuda en Acció.

 

ajuda en accio

La visibilització de les dones en l'àrea d'economia dels mitjans de comunicació és encara menor que en el conjunt de la informació que es difon a nivell global i a Espanya aquesta diferència és encara més accentuada, assenyala l'estudi que, dirigit per Elvira Altés, va ser presentat fa uns dies.

De l'estudi també s'observa, va afirmar Altés, que, per als mitjans, el sector d'economia es refereix principalment a les àrees de finances, gran indústria i empreses, mentre que no parla de pobresa, petita empresa o l'economia de la cura, sectors on la dona hi és molt present i que generalment són tractats des de l'àrea de societat.

 

Presentación del estudio

Sílvia Majó, Josep Maria Martí, Elvira Altés i Lourdes Mourelo 

 

El CPC (Col·legi de Periodistes de Catalunya ) va ser l'escenari de la presentació de l'estudi, i on a més es va passar un documental sobre el tema, amb testimonis de periodistes dones i homes, i on també es va realitzar una posterior taula rodona on les personalitats convidades van parlar sobre la participació de la dona en l'economia i el seu reflex en els mitjans.


"2 de 10"
La presència de les dones en els mitjans és baixa, tant en els generalistes internacionals (20%), espanyols (17%), catalans (27%) com els especialitzats (15%), d'aquí se'n pot treure una mitjana del 19,3 %. "Dit d'una manera més gràfica, vol dir que de cada 10 persones que mostren o esmenten els mitjans, en referència als ítems econòmics, només apareixen dues dones", indica l'estudi.

Pels resultats obtinguts, "2 de 10" és el nom que rep el documental on una diversitat de  periodistes locals parlen de la seva experiència i donen la seva opinió sobre la participació de la dona en els mitjans, en les notícies i en particular en l'àrea econòmica.


Mestresses de casa o parades
Una de les dades rellevants de l'estudi és que, a més de ser poques les dones que apareixen, hi ha molts casos en què les que es tenen en compte són mestresses de casa o dones en atur, per la qual cosa reforça un estereotip femení negatiu.

D'altra banda, moltes de les dones que són entrevistades són persones dedicades a la política que comenten un tema econòmic i no així expertes en economia, ja que aquestes fonts generalment són homes.

L'estudi també considera significatiu que una part important (35%) de la informació no utilitza com a fonts a cap persona, es tracta de notícies especialitzades amb un alt contingut abstracte i sense cap subjecte.


Reconeixement i lloc correcte
"Es van utilitzar les dades recollides en l'últim GMMP -2010 (Projecte Global de Monitorització de Mitjans), referits als espais d'Economia dels informatius de premsa, ràdio i televisió a partir de tres enfocaments: l'internacional, l'àmbit de l'Estat espanyol i un estudi realitzat amb les mateixes categories d'anàlisi que el GMMP, però aplicades als mitjans locals del territori català", es cita en la publicació.

La motivació de l'estudi és "afavorir l'empoderament de les dones perquè puguin reclamar el seu lloc i obtenir el reconeixement que mereixen per la seva aportació a l'economia i, per tant, al benestar social". Els objectius van ser explicats per Lourdes Mourelo d'Ajuda en Acció, que en l'acte de presentació va estar al costat de Josep Maria Martí, degà del CPC, Elvira Altés i la investigadora Sílvia Majó.


Taula rodona
A la taula rodona les participants, Marta Rosés, María Jesús Muro, Milagros Pérez Oliva, Chelo Tonijuan i Sara Berbel, van compartir la seva experiència de vida laboral i van coincidir que havien hagut d'esforçar-se el doble que un home per aconseguir el creixement laboral on han arribat.

En les intervencions destaca que en els últims anys en general la dona no nota una discriminació fins haver acabat la carrera universitària, on sol tenir molt bones qualificacions, però es topa amb la discriminació en l'exercici professional.

Es va recordar que el creixement i consolidació professional s'aconsegueix entre els 30 i 45 anys, època que coincideix amb l'edat en què la dona queda actualment embarassada, sent aquesta una raó de fre d'aquest creixement professional.

Van assenyalar que noten que actualment no existeix la consciència de gènere entre la població jove, on les dones són molt competitives i preparades però sense aquest coneixement de defensa dels seus drets.

 

Més informació:


Estudi complet

Col·legi de Periodistes de Catalunya

GMMP -2010

Ajuda en Acció