Triar escola

Atenció: s'obre en una nova finestra. PDFImprimeixCorreu electrònic

Opinió - Opinió: Infància i Adolescència

Maribel_Igualada

 

OPINIÓ

Estem en període de matriculació pel curs vinent i les escoles estan en plena campanya publicitària de promoció dels propis centres, competint entre sí immersos de ple en la mercantilització de l'educació, en considerar que aquest servei bàsic de la societat és un negoci i no un dret.


Un bé comú

L'educació és un bé comú: Un "bé" com a quelcom que valorem, i "comú" en quan ens és mutu. Com diuen fonts acreditades, una estimació col·lectiva vers l'educació com a bé propi i comú permetria una millor adhesió per part de tota la societat. Ens importa a tothom, i és necessari, per fer de l'educació el principal factor de desenvolupament i de cohesió del país, conclou un anuari de la Fundació Bofill.

 

Privatitzar l'educació

No obstant aquests criteris amplament compartits per la comunitat educativa, la gestió de la Conselleria d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya pretén tancar set escoles públiques i 73 línies de P3 (62 de l'escola pública i 11 de la privada concertada). Aquesta política té una clara intenció ideològica al darrera, doncs es prioritza el tancament d'escoles a barris segregats del nucli urbà -amb un índex d'atur, pobresa i vulnerabilitat- per sobre de la mitja de Catalunya, uns centres que han fet una tasca importantíssima en cohesió social reconeguda pels ens locals. També s'ha triat eliminar escoles amb projectes innovadors o basats en la proximitat i, per tant, amb una forta implicació de les famílies, mentre el govern manté concerts amb escoles d'elit que segreguen per sexes o que prioritzen els interessos religiosos o econòmics per damunt dels pedagògics.

 

Marees grogues com a resposta

De les moltes mobilitzacions que hi ha hagut, i encara hi ha constantment, la de la marea groga s'ha distingit per la defensa d'un sistema públic d'educació i de qualitat greument amenaçat per les polítiques de privatització del govern de CIU. No em valen les excuses de si la natalitat ha sofert un retrocés o d'altres falsos arguments perquè, més enllà de les xifres, en educació cal aplicar-hi política i criteris.

 

Es castiga l'escola pública i les de pedagogia innovadora

Els criteris aprovats per la supressió són del tot sospitosos a banda de la titularitat mateixa dels centres educatius, ja que -en alguns casos- coincideix amb escoles amb projecte educatiu propis (el que representa un atac contra l'autonomia de centres recollida a la Llei d'Educació de Catalunya, i contra la innovació pedagògica), o el fet de suprimir grups just abans de la preinscripció donat que va en contra de la llibertat d'elecció de les famílies, perquè aquest anunci mateix ja desassossega les famílies que ja són al centre, crea incertesa entre les que voldrien aquest centre com a primera opció i estigmatitza –en definitiva- la pròpia escola.


La proximitat del centre no serà criteri obligatori

Però, sobretot, el més preocupant és que s'aboleix la proximitat de l'escola com a criteri malgrat ser un factor de primera necessitat per a moltes famílies. Allunyant el sistema educatiu del criteri de proximitat el que posa en perill és la planificació escolar des de criteris de les condicions objectives que farien possible tothom gaudir dels nivells de llibertat i de tria factibles en unes condicions d'igualtat, trencant una cohesió i equitat necessaris sense el protagonisme de l'espai local que és qui millor coneix les realitats.

 

Risc de discriminació i de segregació

Així tenim que les famílies que poden desplaçar els seus infants a una altra escola que la de referència per proximitat podran evitar que els seus infants comparteixin escola amb aquells de famílies que no es poden permetre un desplaçament sistemàtic. Parlem clar, la llibertat de triar escola suposa un model poc democràtic i de segregació.

 

Blasmen de Wert però és el mateix model de fons

Sí, blasmarem de la LOMCE del Ministre Wert per voler espanyolitzar l'escola catalana, però CIU aplica el model educatiu de fons que ens imposen, un model segregacionista i gens democràtic, doncs vol treure –per exemple- la democràcia dels centres per convertir-los en mers òrgans consultius. Molt omplir-se la boca de la importància dels pares en l'educació i de fer-los pagar per escollir centre educatiu quan després no hi pintaran res, s'hauran d'impartir les matèries imposades i els criteris d'avaluació també estaran passats pel sedàs centralista: els pares i mares s'hauran de limitar a pagar i a callar.

 

La sisena hora o el risc de la discriminació

Per no parlar de la sisena hora escolar imposada, un element de discriminació per raons d'economia de les famílies, doncs córrer el risc de que alguna escola concertada de la nostra comarca ja hagi proposat a les famílies d'alumnes de necessitats educatives especials que facin una hora menys que la resta pel fet no poder pagar la quota d'activitat complementària.... Qui ens garanteix que en aquesta hora no lectiva no s'impartirà matèria curricular als centres concertats?

 

Prima el negoci per damunt del servei públic

La privatització de l'educació no és més que una oportunitat de negoci pels empresaris privats, parlem clar. I per impedir-ho ens cal continuar omplint els carrers de marees grogues en defensa d'una escola pública, democràtica, amb llibertat de consciència i sobretot laica i científica que allunyi del centre escolar tot adoctrinament ideològic que es pugui impartir a partir de la mateixa escola. A Igualada podem mobilitzar-nos el proper diumenge 7 d'abril, amb una tabalada per l'escola Pública que sortirà del Parc de l'estació a les 12 del migdia