La formació professional, una bona manera d’accedir al mercat laboral

Attention: open in a new window. PDFPrintE-mail

Equality - Equality

There are no translations available.

Diferents tant per cent de contractació indefinida entre nois i noies segons hagin cursat un PQPI, un cicle formatiu de grau mitjà o entre graduats i graduades superiors.


fp_sortides

 

Amb el mes de juny finalitza també el curs escolar per a tot el col·lectiu d’estudiants, igual per als i les que han cursat ensenyaments obligatoris, com post obligatoris i professionalitzadors: Cicles Formatius de grau mig i superior, Ensenyaments artístics, Ensenyaments esportius, Programes de Qualificació Professional Inicial (PQPI), Plans de transició al treball (PTT) i cursos de Formació i Aprenentatge Professional (FIAP).

En aquest curs 2010-2011, l’oferta de places per als alumnes ha estat de 122.000, xifra que suposa un increment d’un 22% al respecte de les places ofertades el curs anterior.

Quan l’alumnat inicia qualsevol estudi pertanyent a aquesta oferta, sap que haurà de superar obligatòriament, un crèdit que s’imparteixen directament a les diferents empreses amb les quals, el Departament d’Ensenyament de la Generalitat hi té establert un conveni marc, en virtut del qual, les empreses queden homologades per rebre-hi alumnes en pràctiques. Els termes de l’acord de les pràctiques s’estableixen a tres bandes: l’institut, que fa la proposta pel que fa al calendari i horari de les pràctiques, l’empresa que rep l’alumnat i l’alumnat mateix. Aquests termes queden formalitzats amb la signatura d’un conveni de pràctiques, tramitat a través de l’aplicació Ebid i Qbid de les Cambres de Comerç de Catalunya i amb el vist-i-plau del Departament d’Ensenyament.


De profesoralbertobarrios.com

 

La principal finalitat del crèdit FCT és que l’alumne posi en pràctica els coneixements que ha anat adquirint a les aules a nivell teòric i al mateix temps, també vol ser un impuls perquè l’alumne accedeixi amb més facilitat al mercat laboral, una vegada completats els estudis. De fet, tan important és el crèdit FCT que per terme mig, representa una quarta part dels estudis, és a dir, unes 400 hores de pràctiques per unes 1.600 hores de cicle formatiu.

Aproximadament uns sis mesos després de finalitzar els estudis, els centres realitzen una enquesta a les seves i als seus graduats, per tal de conèixer el percentatge d’inserció laboral aconseguida i en tot cas, en quina situació es troba l’alumnat. Així, en el darrer estudi es van enquestar 23.678 estudiants que havien cursat PQPI i FP, inclosos els ensenyaments d’arts plàstiques i disseny, els ensenyaments esportius i també els artístics de dansa, música i art dramàtic.

El darrer estudi d’inserció laboral dels ensenyaments professionals, editat per la Generalitat de Catalunya, rebel·la que un 32% de les persones que s’han graduat en ensenyaments professionals, ja té feina; un 16,28% treballa mentre segueix estudiant; un 39,91% continua estudiant, només (cal recordar que els estudis d’FP són itineraris formatius que permeten accedir a la universitat, sense tancar cap porta) i un 11,80% busca feina.

Si es fa la distinció per raó del gènere de les persones graduades, l’itinerari seguit rebel·la que un cop enllestits els estudis, el 12,07% de les dones cerca feina, davant l’11,55% dels homes. Així mateix també, un 37,55% de les dones decideix seguir estudiant sense optar a entrar al mercat laboral, enfront d’un 42,11% dels homes que prenen la mateixa decisió. Pel que fa a l’opció de compaginar els estudis amb el treball, ho fa un 50,39% de les dones, enfront del 46,34% dels homes. Finalment, un cop finalitzats els estudis, un 33,55% de les dones treballa i només ho fa el 30,58% dels homes.

Pel que fa a la relació entre la feina i els estudis, el 74,58% de les dones troben una feina relacionada amb els seus estudis de Grau Mitjà, mentre que només ho fa el 66,15% dels homes. En canvi, en estudis de Grau Superior, la diferència és lleugerament més favorable als homes, en aquest cas, un 74,17% dels homes aconsegueix treballar en una feina relacionada amb els seus estudis, davant el 72,14% de les dones que també ho aconsegueixen. Pel que fa als PQPI, el 52,58% de les dones se’n surt, davant el 41,94% dels homes. De fet, en el cas dels graduats i les graduades, el 20,97% de les dones no aconsegueix feina per manca d’experiència davant el 21,91% dels homes.

Una altra qüestió interessant també la desvetllen les dades referents al tipus de contracte que signen homes i dones, un cop han aconseguit feina. La temporalitat del contracte és superior en les dones: un 62,44% de les dones que han estudiat PQPI tenen un contracte temporal davant el 64,24% dels homes; un 63,96% de les dones que han cursat un grau mig davant el 57,76% dels homes i un 58,01% de les dones de grau superior davant el 49,6% dels homes. Cal tenir en compte que entre el mes de setembre de l’any 2009 i el mes de març de 2010, un 86,33% dels contractes que es van signar a Catalunya, tenien caràcter temporal, segons les dades de l’Observatori del Treball.

Pel que fa al contracte de caràcter indefinit, el van signar un 8,92% de les dones que havien cursat un PQPI i només ho van aconseguir fer el 6,86% dels homes. En el cas dels graduats i graduades d’un cicle formatiu de grau mitjà, la xifra de contractes indefinits signats, és pràcticament el mateix entre homes i dones, al voltant d’un 28% i en el cas dels graduats i graduades superiors, un 35,13% de les dones davant un 40,85% dels homes. A Catalunya, entre el setembre de 2009 i el setembre de 2010, el 32,47% dels contractes que es van signar tenien caràcter indefinit.

L’oferta formativa dels estudis de Formació Professional es divideix en 25 famílies professionals que van des de l’Administració fins als Serveis Socioculturals, passant per la Comunicació, l’Edificació i Obra Civil, l’Hoteleria i el Turisme o les Activitats Físiques i Esportives, entre moltes altres. Es pot trobar l’oferta completa a www.xtec.cat/fp – Cicles formatius o a www.gencat.cat/ensenyament.